V rámci vánočního Cemio letáku jsme si povídali s lékařem českého olympijského týmu a české atletické reprezentace o Vánocích a ne jen o nich.  V článku jsme probírali, jak se připravit na chladné zimní počasí, co si pan doktor myslí o současném trendu bylinných produktů u doplňků stravy nebo jaké cukroví má pan doktor nejraději.


1) O vlivu chladného počasí na organismus jsme si povídali již v podzimním letáku. Co si myslíte o současném trendu užívání přírodních látek (echinacea, hlíva, zázvor, apod.), které mají posílit organismus během podzimních a zimních měsíců?

Tato problematika je velmi zajímavá, jelikož je skutečně velkým trendem doplňky stravy tohoto typu užívat. V zásadě proti jejich užívání nic nenamítám, i když je pravda, že je možná efekt těchto přírodních látek někdy zbytečně přeceňován. Z lékařského hlediska jsou však zapotřebí výsledky klinických studií, které by efekt těchto látek vysvětlily. Nic tedy proti klasickým doplňkům jako jsou hlíva či echinacea nenamítám. V poslední době je velmi oblíbené například užívání reishi-ganoderma lucidum-lesklokorka leklé. Je to opravdu zajímavá houba s řadou léčivých efektů. Vše se dá načíst, dokonce mám řadu pacientů, kteří reishi užívají s blahodárným efektem, nicméně v lékařské literatuře jsou těžko dohledatelné studie, které by efekt jednoznačně potvrdily.

2) Jak se podle Vás podepisují poslední teplejší zimy na větší zátěži pro náš organismus? Je podle Vás teplejší počasí horší z důvodu šíření bakterií?

Pochopitelně okolní teplota se podílí na šíření infekcí a naopak. Je jasné, že velmi časté střídání teplot je pro organismus zatěžující a vyčerpávající. Když je mírná zima, spíše to napomáhá šíření viróz, takže je vždycky lepší, když teploty klesnou hluboko pod bod mrazu na nějakou dobu, kdy podmínky pro množení virů nejsou dobré.

3) Je pro imunitu důležitá rovnováha střevní mikroflóry? Jak její nerovnováha negativně ovlivňuje stav organismu? Řešíte tento problém i v rámci svého týmu?

Ano je to tak, střevní mikroflóra je velmi důležitá pro imunitu člověka, koneckonců okolo 50 % veškeré imunity se ukrývá právě v celkové ploše střevního traktu. Takže narušení střevní mikroflóry se vždy projeví i celkovými příznaky nemoci. V rámci sportovní medicíny je povinnou výbavou na akcích sportovců užívání probiotik, ať již v případě zažívacích obtíží, nebo jako preventivní užívání při léčbě antibiotiky.

4) Co si myslíte o důležitosti omega 3 nenasycených mastných kyselin? Doporučujete sportovcům jejich užívání?

O vhodnosti omega 3 nenasycených mastných kyselin není pochyb. Takže i sportovcům tento doplněk doporučujeme užívat pravidelně.

5) Jak přichází mráz, starší lidé si více stěžují na bolest kloubů. Setkáváte se s tímto problémem i u sportovců nebo se to týká jen starších lidí? Co doporučujete?

Okolní teplota má skutečně vliv na bolesti kloubu. Pravda ale je, že sportovci v mladém věku ještě vesměs artrózou vyššího stupně netrpí, takže bolest velkých kloubů v období zimy je spíše doménou starších lidí. Užívání tzv. chondroprotektiv svůj význam asi má, ale spíše je zapotřebí přistupovat k těmto doplňkům výživy tak, že to jsou skutečně doplňky výživy a ne léky!

6) Co si myslíte o pravidelném měření krevního tlaku a plusu? Měříte tlak pravidelně i v rámci svého týmu?

Pravidelné měření krevního tlaku je jedna ze základních vyšetřovacích metod, takže mít změřený krevní tlak jenom doporučuji. Co se týče sportovců, tak i zde je tento parametr základem v rámci preventivní lékařské prohlídky.

7) Používáte při své praxi pro měření teploty digitální či bezkontaktní teploměr? A proč právě ten (digitální/bezkontaktní)?

Na akcích se sportovci máme k dispozici jak digitální tak bezkontaktní model teploměru. Možná bezkontaktní je výhodnější z hlediska rychlosti výsledku. To je asi můj názor z praxe.

8) Blíží se Vánoce, období typické větší spotřebou jídla, především cukroví apod. Co si myslíte o přejídání cukrovím či jinými vánočními pokrmy? Je v pořádku se „nacpat,“ a pak si jít třeba zaběhat?

Vánoční doba pochopitelně nabádá k bohatosti a štědrosti u jídelního stolu. Tak to je. Že bych ale o Vánocích neochutnal sladké cukroví, to za sebe říci nemůžu. Když se zamyslím více nad otázkou, jestli je to v pořádku se nacpat, a pak si jít třeba zaběhat? Asi budete ode mne očekávat odpověď, která toto počínání nedoporučuje…ale proč ne? Pokud má někdo ten pocit, že se nechoval dietně a má chuť si jít zasportovat, tak ať jde. Proti tomu přeci nemůžu nic namítat. Ale pochopitelně z dlouhodobého hlediska přejídání jistě není zdravé a prospěšné, sportování-běh ano.

9) Jaký režim byste doporučil čtenářům během Vánočního období, aby mohli jíst „bez výčitek“?

Asi i tady Vás překvapím s odpovědí… Vánoční svátky jsou jen pár dnů v roce. Odpočnout, zastavit se, popřemýšlet, setkat se se svými blízkými, rodinou, načerpat energii, vypnout svůj mobilní telefon, svůj notebook, prostě vyvarovat se stresu je velmi prospěšné v dnešní uspěchané době. Takže trestat sám sebe, že nebudu jíst bramborový salát, když mám na něj chuť a že letos nebudu ochutnávat cukroví, když přeci vím, jak je tam hodně toho cukru… Nechám na každém, ať si vyhodnotí. Na druhou stranu oceňuji řadu tipů na dietní cukroví, na dietní bramborový salát s jogurtem, bezlepkové pečivo apod.

10) Jaké je Vaše oblíbené vánoční cukroví?

Mým nejoblíbenějším vánočním cukrovím jsou přeci vanilkové rohlíčky.

11) Dodržujete o Vánocích nějaké tradiční Vánoční zvyky?

Ano, samozřejmě. Byl jsem k tomu vychováván. Je to tradice, která se předává z generace na generaci. Takže se snažím tuto tradici předávat dál, nyní i svým dětem. Nejsou už úplně malé, je i možné, že některé okamžiky pro ně nejsou „cool“. Pevně věřím, že až oni budou dospělí, budou předávat svým dětem vše, co viděli nebo co se naučili. Nebyli jsme v tomto jiní.

12) Co byste si letos přál pod stromeček?

Já osobně z materiálních statků nepotřebuji vůbec nic. Takže si nevymýšlím, když řeknu, že si přeji, abychom se sešli se svou rodinou všichni společně a zdraví. To samé také přeji svým sportovcům, zejména těm, kteří se připravují na nadcházející zimní olympijské hry v korejském Pyeongchangu, které budou v únoru 2018.

Celozrnné vanilkové rohlíčky

Co budete potřebovat:

  • 450 gramů celozrnné žitné mouky
  • 150 gramů ořechů (mletých)
  • 150 gramů Hery (nebo másla)
  • 75 gramů moučkového cukru (obyčejného nebo třtinového)
  • 1 vejce
  • Moučkový a vanilkový cukr
  • Citron

Postup přípravy:

  1. Nejdříve si necháte změknout Heru (máslo), abyste s ní mohli pracovat. Můžete ji nakrájet na malé kousky, díky tomu bude dříve měkká.
  2. V míse smícháte žitnou mouku, mleté ořechy, kousky másla a moučkový cukr. Dále přidáte žloutek a nastrouhanou citronovou kůru.
  3. Kůru dáváte dle chuti, čím více kůry dáte, tím více těsto provoní.
  4. Poté těsto vypracujete. Jakmile budete mít těsto krásně hladké, dáte ho do mikrotenového sáčku a necháte alespoň den v chladu uležet.
  5. Až budete mít těsto uleželé, můžete tvarovat rohlíčky. Vytvarované rohlíčky dáte na pečící papír na plech. Pečte v rozpálené troubě na 170 °C dozlatova.
  6. Dobré je rohlíčky nechat pár dní odležet.